2. feb. 2010

DET ER FRED PÅ DO

En bok av Unni Lindell med intervjuer av barn om krig og fred.
*
Til tross for et alvorlig tema er dette ei skikkelig smilebok for oss som er bittelitt voksnere. Barn har en tendens til å se ting fra en litt annen vinkel enn vi gjør, og det er bare herlig!
*
Pengene fra salget av denne boken skal uavkortet gå til skoler, lærere og skolemateriell i Uganda.
*

Her ser du et knippe dønn ærlige utsagn fra disse barna, så får det være opp til deg om du ønsker å lese mer...
***
- Det har vært krig i mange år. Helt fra Jesus sa han ikke ville henge på korset lenger. Det var da det begynte. Johan,8 år
- Det er fred på do. Og på badet og under senga mi, hvis broren min ikke finner meg. Fredrik,8 år
- Moren min har vært med på kvinnefrigjøring fordi hun var så lei av støv. Nina,7 år
- Forskjellen på krig og krangling hjemme, er at i ordentlig krig bruker man kniver og bomber, mens hjemme bruker man bare tennene og trestokker. Pappa er på min side, mot Mathias. Fredrik,8 år
- Da det var krig i Norge utsatte alle seg for både liv og lemen. Peter, 8 år
- Teppebombing betyr at de bomber persiske teppebutikker. Vanessa,8 år
- Dyr kan også krige. I et land i Åfrika er det tamilske tigre som slåss. Jamal,7 år
- I gamle dager fikk de mange barn for å beskytte seg mot tyskerne. Kine,10 år
- Det er fred i skogen. Celine,7 år
- Nei, det er feil, for i skogen kan det være krigsstier. Loc,7 år
- Moren min sier at jeg er sjalu på lillebroren min Simen, men det er ikke sant. Det er bare helt vanlig hat. Ingrid,8 år
- Når det er jul, er det fred. Men det viktigste for voksne er å spise ribbein. Thale,6 år
***
Det var bare et lite utdrag av denne fantastiske lille boken.
Jeg ler meg ihjel! :)))

1 kommentar:

Karoline sa...

Hahaha.....denn boken vil jeg også ha:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...