3. apr. 2013

Vi jobber med prosjektoppgave

Her skriver vi om diagnosen Bechterevs, hvor folk ofte går så lenge som ti år før de får en diagnose! Vi skal prøve å belyse problemet, hvorfor det tar så lang tid, og hva det gjør med deg som person og dine omgivelser å vente så lenge før man får en diagnose, samt bedre svar på hvilken hjelp man kan få videre.

I den forbindelse er det min oppgave å finne stoff om hva denne prosessen gjør med deg. Hva skjer med deg som person, både psykisk og fysisk, hvordan påvirker folk i din nærhet og andre, hva med jobben, helsevesenets holdninger til deg uten diagnose, og samfunnets holdninger generelt.

Jeg har googlet herfra til evigheten, uten å finne spesielt bra stoff om emnet. Så i dag tok jeg steget å få meg lånekort på biblioteket, hvor jeg fant en bok jeg lenge har lyst til å lese:
"Du ser jo så godt ut! Kronisk sykdom bak fasaden".

Her håper jeg å finne svar til oppgaven, siden denne prosessen vil være tilnærmet lik for alle som venter i årevis på svar, uavhengig av diagnose. Men samtidig så er dette en bok jeg har gledet meg lenge til å lese. Jeg husker Kari Frank snakket om den da vi var på Hakadal i oktober i fjor, så dette var midt i blinken! :)
post signature



Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...