5. okt. 2010

Dyrere alkohol, røyk og snus...igjen??


"Regjeringen hanker inn 630 nye millioner kroner ved å sette opp avgiftene på alkohol, snus og røyketobakk."
Se artikkelen fra Adressa her.


Nå røyker jeg ikke til daglig selv lenger, men jeg syns det er litt festlig hvordan overformynderiet i Norge får ture på som de ønsker, uten at befolkningen kan gjøre noe som helst med det. De øker avgiftene på alkohol, tobakk og snus atter en gang, fordi det er ønskelig at vi skal bli en sunnere nasjon! Dette lukter kraftig surt spør du meg, spesielt så lenge de håver inn hundretusenvis av millioner kroner mens de tvinger oss til å
bli sunne på deres befaling!

Det er jo ikke bare dette det gjelder.
Kan selvfølgelig også nevne et par ting til:

* Regulerte åpningstider på utestedene, slik at vi skal slippe å forderve oss med alkohol lenger enn overformynderiet mener er ok. Og måtte sterkere makter forby at eieren av utestedet er i stand til å finne ut på egen hånd når det ikke lenger er lønnsomt å
holde dørene åpne!

* TV-lisensen (eller hva f... den kalles i dag?!). Ingen skjønner hvorfor de skal betale denne avgiften lenger, men ingen har noe valg hvis de ønsker å unngå å ende opp som gjeldsslaver til
den norske stat.

* Regulerte åpningstider på salg av alkohol, og hva som kan selges hvor. Har dere vært i noen andre land hvor de rett og slett gjemmer bort ølen i butikken under en presenning på et visst tidspunkt i løpet av døgnet??

* Vi er et av verdens rikeste land, men har veier til å bli flau av! Og ikke nok med det, vi må faktiskfinansiere veiene selv om det skal skje noen forbedringer... På tide at NOEN lærer litt om hvordan ANDRE land med mindre penger får til ting uten at
innbyggerene må ta prisen??

* Hva med disse sinnsyke damene på polet, som "bare har sine regler å følge". Det er ender jo ofte opp i rene hat-situasjoner. Jeg har mer enn en gang måtte krangle meg til å kjøpe med meg varene mine, fordi jeg har glemt legitimasjon og er 31 år (!). En gang hadde med meg lillebror som er 4 år yngre enn meg og denne damen ville se hans leg, men det hjalp ingenting uansett, for "han hadde ikke lov til å kjøpe for meg!

* Hvorfor må olje, vann og brennstoff være så sinnsykt i dette landet, når vi selger det til andre land for en slikk og
ingenting i forhold?

* Skatter og avgifter liker de godt i overformynderiet. Vi må f.eks. skatte for ting vi tar inn i landet, Vi må skatte når vi kjøper noe, vi må skatte av lønna vår, hvis vi tjener litt for mye må vi skatte enda litt mer, vi har eiendomsskatt, veiavgift...ja, kunne holdt på her ei stund. Og nåde deg hvis du arver noe etter besteforeldrene dine, som har betalt skatt for det du måtte arve i løpet av et helt liv, for da skal DU selvsagt skattes enda en gang for de samme verdiene! Logisk?

* Og har du små drømmer i livet, og ender opp med å starte din egen, lille bedrift, da har du problemer. For man skal ikke kunne tjene penger i Norge, det er ikke lov! Men det er ingen fare, de har mer enn nok regulativer til å holde deg godt plantet på bakken, så du trenger ikke bekymre deg for å gjøre det bra.
Jeg skjønner så jævlig godt at de som har gjort det godt tar med seg pengene sine og investerer de i andre land enn Norge! Her i landet blir de jo bare motarbeidet uansett hva de ønsker å finne på. Og det at de tilfeldigvis kan skape en del arbeidsplasser, eller føre til et Norge i utvikling, det er ikke verdt å bry seg for hardt om!

* Og sist, men ikke minst: Hvorfor skal jeg prøve så godt jeg kan å sortere søppel til den store gullmedaljen her hjemme, når jeg vet at alt bare blir godt mixa sammen uansett når det
kommer på søppeldynga???
¤&%/(@£$€{)(/&¤#

* La de gamle settes i fengsel og de kriminelle på pleiehjem! De gamle vil da få varm mat, tilgang til bad, hobbyer og gåturer. Ingen vil rane dem og de får penger isteden for å betale for seg!!
De kriminelle kan få kald mat, ingen penger, være helt alene, få lyset slukket kl 20:00...og få dusje 1 gang i uka!!

Jeg tok litt av nå ser jeg, men jeg er så drita lei! Det gjør meg rett og slett forbanna hvordan staten kan behandle oss som marionettedukker uten egne tanker og meninger, hvorpå DE selvfølgelig vet det beste for oss til enhver tid. Ja, jeg vet vi har et helsevesen som stiller opp dersom man blir syk og betaler livsnødvendige medisiner for en, det er jeg selvfølgelig veldig takknemlig for. Og at vi får hjelp fra NAV dersom vi er så uheldig å stå uten jobb, eller ikke er arbeidsfør. Men likevel, det veier liksom ikke opp, og hvorfor skal vi ikke kunne ønske oss begge deler? Et land som tar vare på oss, og samtidig lar oss få lov til å tenke selv? Har sagt det mange ganger, at hadde det ikke vært for familierelasjoner, så hadde nok mange fler emigrert fra dette iskalde landet vårt uten å blunke!

Føles som om jeg fremdeles er i barnehagen. Det er herved avklart, ingen av oss kommer noen gang
ut av sandkassen!


post signature

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...