9. sep. 2010

Valpefødsel

Jeg tok turen til Marion mandag formiddag, full i spenning, sommerfugler og forventning! Det skulle vise seg at dette ble en lang dag med venting, for mor Nadja lurte oss mer enn én gang til å tro at de små var underveis.

Dette bildet tok jeg av magen hennes i 13-tiden, rett etter jeg kom dit. Vi var jo veldig oppmerksomme på denne magen i løpet av dagen, og det er helt utrolig hvor mye den forandret seg fra time til time!


Tok et bilde av Nadja med Toya ved sin side, for å se størrelsen i forhold.


Skulle så gjerne gjort noe for å hjelpe henne da det sto på som verst, for hun hadde det IKKE godt. Reiv i stykker papir og beit i teppet for å prøve å døyve smerten stakkars.

Når det er sagt så ble jeg ganske svett oppi det hele bare av å se på. Måtte faktisk ta av meg både genser og sokker (!) før første valpen var ute...


Hun satte i gang for fullt rundt 21:30 på kvelden. Og første vidunderet ble født en times tid etter. Ei tispe på 175 gram, godt i hold. Ikke "bare-bare" å vaske den ene ungen mens hun sliter med pressrier og gjøre seg klar til neste kommer. Valpene kom med ca én times mellomrom, og den stolte mor Nadja var så flink atte!


Her er en liten photoshoot av nr.1, Cassandra:

Er det ikke sånn at det alltid blir mest bilder av unge nr én? ;)


Neste ble praktisk talt skutt ut! Rakk ikke å tenke tanken på å ta bilde en gang før han plutselig lå der. Etter vi fikk summa oss litt så ble sjokk forvandlet til redsel. Dette var en hann...skjør liten sak på bare 80 gram. Bare såvidt vi fikk kontakt med han, han var så svak at han greide ikke å suge pupp selv, og han var så liten og avmagret at han holdt på å fryse ihjel. Så vi måtte til med sprøyte og
sukkervann + massasje + kroppsvarme.
Her er vesle mirakelet Charlie:


Sist, men absolutt ikke minst, kom enda en hann, denne på hele 195 gram!
Velkommen til verden, Casanova:


Her ser dere godt størrelses-forskjellen på disse tre.
Fra venstre: 80, 195 & 175 gram tunge.


Avslutningsvis et kosebilde med mor som mater de små...se minsten helt til høyre som gjør et tappert forsøk på å suge i seg litt melk :)


Jeg kan glede alle med at alle 3 lever i beste velgående, og lille Charlie har nå blitt hele 115 gram, så det ser ut til at han skal greie seg - utrolig nok. Sånne tøffe små gutter fortjener virkelig livets rett, for han kjempa som en helt! ♥

Dette var en sterk og ydmyk opplevelse som jeg er veldig glad for at jeg fikk ta del i, og som jeg aldri kommer til å glemme.

1 kommentar:

Helen sa...

Å så spennende å få være med på dette og flotte bilder du har tatt. Så flink en mamma og nydelige valper.Bra at alle valpene klarte seg. Dette var en fin rase, hva heter denne rasen?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...