26. mai 2010

Et lite tips


Dagens tips er i litt miljøvennlig i mitt hode.

Hvor mange små plastposer får vi ikke med oss når vi er ute og handler, små poser som ikke kan brukes til noe som helst annet enn å gjøre havet med plast større. Jeg har ikke funnet opp en tryllemetode for å få de til å fordufte, men jeg tar vare på disse posene og legger de i en skuff på badet. Der gjør de nytte for seg som søppelposer i den vesle avfallsbøtten, i stedet for at jeg skal gå til anskaffelse av nye i den forbindelse.


Ellers så har vi jo kildesortering av mat, plast og papir i hjemmene i Haugesund, noe som bør hjelpe litt i det lange løp...jeg er bare litt usikker på om alt havner i samme haugen likevel når det kommer til fyllingen? :/ En annen ting: Jeg prøver å tenke over at vannet ikke trenger å renne utav springen HELE TIDEN mens jeg pusser tennene f.eks. Videre så panter vi jo flasker, og leverer glass til gjennvinning på miljøstasjonen borte på butikken. Nå driver jeg og samler opp blikkbokser også, men har enda ikke funnet ut hvor jeg kan levere dem (noen som vet?). Og jeg en pliktoppfyllende "stapper" av melkekartonger, men de går i papiravfallet siden jeg heller ikke vet hvor jeg kan levere disse. Det er ikke alltid enkelt å prøve seg som stille miljøaktivist i heimen, men jeg prøver! ;)

Dette utgjør ikke engang en dråpe i havet, men det føles godt å tenke seg litt om. Tror moder jord er ganske pissed på oss for tiden, virker som hun begynner å få nok!

5 kommentarer:

Henriette sa...

Jeg leverer metallemballasje samme sted som glass. Jeg pleier å droppe det i en glasscontainer som står under Risøybroa, men trodde alltid glass og metall skulle leveres på samme plass? Angående melkekartonger tror jeg det er rett at de skal i papp, for de blir manuelt sortert og derfor tatt ut..
er ikke helt sikker på dette altså ;)

Men jeg prøver litt samme som deg - litt er bedre enn ingenting. Jeg ble tipset om plast-retur. Det skjer samme dagene som de tømmer papp. Man kan få innsamlingssekker på servicesenteret til kommunen, og alt plastavfall samles i disse sekkene, som legges oppå papir-containeren på tømmedagen :) Så vet du det :)
Har ikke kommet meg til servicesenteret ennå men en dag snart .. ;)

♥ Anja-Karin ♥ CleanCanvasStudio sa...

Vi leverer glass i stasjonen på Gard-senteret når vi panter flasker, men de har ikke mottak for metall der. Plast-retur har vi faktisk kontroll på ;) Synd de ikke har sånn melkekartong-container her i byen, hvor man kan skrive navnet på og være med i trekningen om en kjekk sum penger. Kanskje de har sluttet med det i det hele og store. Men det tror jeg kunne motivert flere til å gidde! Takk for tipset om levering under Risøybrua :)) Men har du lagt merke til at de stapper melkekartonger MED plastkorken på i reklamen?? Jeg river de alltid av jeg :/

Kari-Lill sa...

Hei til alle som er litt usikre på hvordan de skal kildesortere og hvor de skal levere! Det finnes en sorteringsguide: www.sortere.no
Her legge kommuner/renovasjonsselskaper inn info slik at du skal kunne sortere riktig uansett hvor i landet du er! Lykke til!

Anonym sa...

Hei til alle som er litt usikre på hvordan de skal kildesortere og hvor de skal levere! Det finnes en sorteringsguide: www.sortere.no
Her legge kommuner/renovasjonsselskaper inn info slik at du skal kunne sortere riktig uansett hvor i landet du er! Lykke til!

Kari-Lill i Grønt Punkt Norge

♥ Anja-Karin ♥ CleanCanvasStudio sa...

Hei Kari-Lill, og takk for tipset :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...