11. mai 2010

Oj, snart 17. mai!


Den store nasjonaldagen er rett rundt hjørnet. Og hvert bidige år tenker jeg at jeg kanskje burde skaffet meg en bunad snart. Jeg er litt misunnelig på alle som går så staselig rundt i draktene sine, og ikke trenger å bekymre seg et sekund for hva de skal kle seg i på den store dagen.

Så nå har jeg sjekket litt på Finn og funnet ut at jeg faktisk kan kjøpe meg en bunad med sølv og full pakke til halve prisen av det jeg trodde i utgangspunktet. Problemet mitt er at jeg har flyttet så mye rundt at jeg egentlig ikke føler stor tilhørighet til noen av bunadene... Vet jeg burde kjøpe trønderbunaden, av ren patriotisme, men er litt usikker. Den er jo veldig flott!

Her er noen bilder jeg har stjålet fra nett av en skjønn konfirmant i trønderbunad :)


En har 3 farger å velge i mellom:

Jeg har bodd så mange plasser siden jeg flyttet da jeg var 16 at jeg vet ikke helt hvor jeg føler meg hjemme lenger :) Men jeg har alltid (bortsett fra folkehøgskole på Gol) bodd ved kysten! Så da tenker jeg at kanskje Kystdrakten er et godt valg. Den er også helt nydelig!


Man kan velge mellom to typer sølv til kystdrakten, Gokstad t.v., eller Havblikk t.h.


Tror jeg liker Gostad sølvet best, for å ta det først. Men jeg sitter som dere skjønner i et ganske så reinhekla dilemma her når det gjelder valg av drakt! Hvis jeg får råd til å kjøpe meg et så vakkert festplagg en dag så vil jeg hvertfall velge riktig ;)

Hva syns dere?? Dette må det da være mulig å få litt feedback på ;)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Har slitt me de samme spørsmåla sjøl, men har vel komme frem til at trønderbunad vil bli det som æ på sikt vil trives med.
Rød selvfølgelig :)))
Bli spennende hva du engang ender opp med da !!
Men foreløpig e bunad noe som e et stykke ned på prioriterings lista, kan vel bynne å kjøpe inn sølvet først?
Rose!

Henriette sa...

Heyyy! Hva med SUNNMØRSBUNADEN!? ;))
Den er jo også nyyyyyydelig ;))
10 år i Ålebyen kvalifiserer ;)

Lina sa...

jeg har en blå trønderbunad som jeg har arvet, men bruker den ikke. Jeg synes jeg ser så utrolig rar ut i den. Føler meg ikke vel, men synes alle andre kleer den. Typisk. Flott med et 17. mai tog full av bunadskledde hurrafolk! :)

♥ Anja-Karin ♥ CleanCanvasStudio sa...

Rose: God plan å kjøpe inn sølvet først...for deg som vet hva du vil ha! :)

Henriette: Jeg måtte sjekke bilder av sunnmørsbunaden nå - lenge siden jeg har sett den, og det er sinnsykt fin! Men for the record, så var det bare 7 år ;)

Og Lina: Du må jo bruke den!!! :/ Det er jo så fint. Bare oppi hodet ditt den ser rar ut! 17.mai tog med festkledde nordmenn er et utrolig syn. Resten av verden syns vi er helt merkelige som feirer oss selv på den måten, men jeg får en klump i halsen hvert eneste år ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...